Thursday, July 12, 2012

pahit..tp suweet!!


Salam ‘alaik:)

Lama sungguh blog ni x update. Maafkan saye teratak qalbi. Bukan sengaja abaikan kamu, terlalu byk kekangan.huhu(alasan)
Ye, mmg dah lame niat di hati mmg nak update blog selalu,siap termasuk dlm manual tarbiyah peribadi lg. tapi, hari ni Alhamdulillah, mungkin baru Dia izinkan, byk juga yg terabai dlm draft2, tak sempat nak post and abehkan.hihi
*****
Terngiang-ngiang di telinga..
                “…sunnah nye seorang pejuang, lagi2 kamu student, mungkin Allah tidak uji kamu dgn sakit, tak dpt kerja, jatuh miskin, tapi setidak-tidaknya Dia uji kamu dlm akademik kamu. Itu paling sedikit…”

Paling ‘sedikit’.
Yup, itu paling sedikit. Less. No too much.
Huh.
Bila result exam sudah tidak mahu dirahsiakan oleh lecturer. Adoiii.
Result yg mungkin hanya cukup2 makan. Tak tahu nak rasa apa. Tapi, once saya tgk result saye, kate2 di atas tu yg kuar terus…mampu untuk diuji lagi??

Ini paling ‘sikit’ la nadiah!
X kan x sedih?mana ada student yg x mahu resultnye cemerlang dan terbilang. Ada ramai lagi kwn2 yg lebih terror2 belaka. Mungkin kita jatuh tersungkur sgt2..hmm

*****

Saya teringat hari sabtu yg lepas, dlm TV Al-hijrah, tetamu jemputan adalah Prof Muhaya.
Itu kali pertama saya tgk Prof Muhaya dlm TV and dgr kata2 dr dia dr awal sampai akhir.
Sampai kakak saya pon x tukar channel len time iklan. Sume ternganga dgn kata2 Prof Muhaya.hehe

“..lihat sesuatu itu semuanya dgn pandangan akhirat. Fokuskan matlamat kita betul2. Kalau susah nak focus, tulis banyak kali kat semua tempat keliling kita, kat meja study, laptop, almari baju, dapur, kereta n etc..jadikan akhirat itu matlamat kita, insyaAllah Dia pasti menilai..”

Ye, focus pada matlamat!jgn pandang dgn pandangan duniawi, tapi ukhrawi!
Byk kisah peribadi beliau yg pahit diawalnye, sebelum beliau jadi osssem skarang ni. Pahit yg saya pon rasa kalau la saya jadi dia, mungkin saya tidak akan mampu

Kan Allah dah kata, ‘..Aku tidak akan  menguji kamu melainkan kamu mampu..’:)
Ye, biarlah Dia uji, tu tandanya Dia sayang kat kita. Mungkin sahabat2 dah selalu dgr dgn ayat ni kan.
Diuji tandanya sayang!!:)

Yakin yg pahit itu akan jadi manis. Sbb yang pahit itulah yg mungkin dapat penuhkan bakul pahala kita kat akhirat kelak. Yg pahit itulah mungkin dapt bantu kita diampunkan dosa.
Biar rasa pahit di dunia, asalkan rasa manis2, suweet2 di akhirat nanti, jgn risau penyakit diabetes tidak akan menyerang anda walaupon suweet2 di akhirat nnt.ekekeke


*****
Wahai sahabat-sahabat, doakan saye ye,


“semoga Nadiah Sarani thabat dlm perjuanganNYA dan redaNYA. Amen.”
Syukran ‘ala du’a. may Allah bless^^

No comments: