Friday, July 20, 2012

ahlan ya ramadhan!


ustazah : lagi berapa hari nak puasa?
murid-murid : 2hari lagi ustazah!(semuanya bersemangat!)
ustazah : ok, sape yg datang sekolah,puasa, ustazah buat satu bintang untuk dia, nnti akhir sekali siape yg dapat bintang paling banyak ustazah bg hadiah..
murid-murid : yeay2..nak puasa la..nnti dapat bintang byk!(semuanya excited).


*cerita di atas adalah perbualan kakak saya semalam dgn anak-anak muridnya. hihi.
semuanya semangat nak berpuasa. anak-anak murid kakak saya baru darjah satu, tujuh tahun, yg masing2 x kenal lagi erti puasa. sengaja kakak saya nak buat bintang tuk mereka, sekurang-kurangnya dapat melatih mereka untuk berpuasa, walaupon hanya dalam kelas kakak saya je...hehe.


*****
alhamdulillah...ramadhan kembali lagi.
semoga ramadhan kali ini, menjadi kekasih paling suweet di hati.hihi
maaf salah dan silap dari hati.moga-moga kita dapat rahmat dan maghfirah dari DIA..
salam ramadhan:)

“Artinya : Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam naik ke atas mimbar kemudian berkata, “Amin, amin, amin”. Para sahabat bertanya. “Kenapa engkau berkata ‘Amin, amin, amin, Ya Rasulullah?”


Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata : ‘Hai Muhammad celaka seseorang yang jika disebut nama engkau namun dia tidak bershalawat kepadamu dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’,


Kemudian Jibril berkata lagi, ‘Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku berkata : ‘Amin’.


Kemudian Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam berkata lagi. ‘Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi justru tidak memasukkan dia ke surga dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin”.



[Hadits Riwayat Bazzar dalam Majma'uz Zawaid 10/1675-166, Hakim 4/153 dishahihkannya dan disetujui oleh Imam Adz-Dzahabi dari Ka'ab bin Ujrah, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No. 500 dari Jabir bin Abdillah)]

*eh, jgn lupe ye tetapkan satu matlamat untuk ramdhan kali..moga2 menjadi saham kita di akhirat kelak..amin:)

ade jodoh, kite jumpe disyurga nanti ya!:D


No comments: