Thursday, May 15, 2014

memang hakikat

"Nadiah.."

nama dipanggil, cepat-cepat jalan menuju bilik doktor.

"eh, kamu lagi, Nadiah kan"

senyum, walaupun dlm hati tidak berkenan nak senyum..

sempat jugak menjeling kad kesihatan atas meja doktor. kira-kira..1,2,3,4...7 . tahun ni je 7 kali dah jumpe doktor. =.='
*****

sakit. balek rumah. pegi klinik. dah sinonim dgn diri.

saat terlalu tak terdaya dengan dugaan Tuhan, hati bagaikan memberontak

mak, nape asyik sakit je..tak tahan la mak..!

"dek, sabar ckit ye, ni kan semua dari Allah. Allah dah mudahkan banyak urusan kita, sesekali Dia nak uji. kalau kita dan sedar, dah mengaku kita ni hanya hamba, patut ke kita pilih ujian ape Allah nak bagi??..sabar sikit, sakit tu Allah ampunkan dosa kita, yg mungkin dosa kita buat sedar atau tak sedar.."

meresap dalam hati.

"Allah tu sayang orang yg selalu sakit", kakak besar pun bersuara

soalnye..apakah kita layak untuk piih ujian ape dr Dia?

kata-kata mak cukup buat aku insaf. headshot!
waktu badan tidak bermaya, waktu itu jugak aku rasa tarbiyyah dari Allah. saban hari berfikir, ape yang buat aku sakit?salah makan ke?infection? 

jawapannya..sebab Allah sayang!
dengan sakit, mungkin buat aku lebih ingat pada Allah.
mungkin juga aku bukan hamba yg tahu menghargai ataupun tidak bersyukur dengan Dia yg tak pernah jemu bagi nikmat sebelum ni.
mungkin juga atas dosa-dosa yang lalu,menjadikan  kesihatan itu terhijab.

semua ini bukan mungkin, tapi hakikat.
memang hakikat, aku tak pandai besyukur, memang hakikat aku terlalu berdosa.
moga dengan ujian ini, buat aku lebih dekat dengan Dia.


No comments: