Saturday, January 22, 2011

tercari-cari~

assalamua'laikum....


bagaimana iman di hati hari ni?masih segarkah dr pagi hingga ke malam..atau hanya sama sepanjang hari..subhanallah..alhamdulillah, masih dihidupkan dgn nikmat-Nya yg paling besar, nikmat IMAN dan ISLAM., syukur aku hidup berTUHAN...alhamdulillah..lama x berblog, rasa mcm agak berat tangan dan  hati ni merungkai isi di teratak qalbi. permulaan sem 2 mcm2 cabarannya, mungkin secara luaran x nampak seolah2 dicabar dgn musibah, tp saya rasa hati ini selalu sahaja x sedap, kesian dekat hati ni, asyik2 dipersalahkan je..semuanya x kena...


mencari dan terus mencari....


mencari bakal yang diisi dalan hati ni. kadang2 saya rasa sesuatu dalam hati ni. rasakan ketenangan tapi masih ada resah di jiwa..mengapa ya???

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah (jalan) yang boleh menyampaikan kepadaNya (dengan mematuhi perintahNya dan meninggalkan laranganNya); dan berjuanglah pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam) supaya kamu beroleh kejayaan."(Al-Maidah:5)


wasilah:jalan atau cara


ayat di atas membuka hati untuk mencari wasilah...cari jaln untuk dekat dgn Allah...tadabbur tafsir diulang2...mungkin inilah yg perlu saya cari. yang dpt mengisi jiwa, dapat mengisi rohani, sebagai makanan dan nutrient untuk rohani. 


ya..mungkin itu yang tercari2...


"assalamualaikum....sape2 ade kelapangan, jom kita buat halaqah...."


"assalamualaikum..kepada muslimat astar, esok insyaallah akan diadakan KISMIS (kuliah ilmu sepuluh minit insyaAllah settle) yg akan disampaikan oleh ................... dijemput hadir untuk sama2 menghadiri taman-taman syurga."


"assalamualaikum..adik2 ku biomed, esok insyaAllah kita akan adakan usrah selepas isyak. semoga kita dapat rapatkan ukhwah sesama kita."


"assalamualaikum..esok akan diadakan usrah bersama........"


usrah.tazkirah.tarbiyah zatiyah~


memperbaiki diri sendiri dgn mendidik diri sendiri ke arah yang lebih baik.







"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) – beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan."(AL-Mujadilah:11)





"Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu."(Muhammad:7)









semoga Allah redha.












No comments: