Wednesday, July 20, 2011

Cukup kenalkah??~

salam a'laik~


hampir 3 bulan bercuti di rumah..cukup bermanfaat kah?iman di hati bagaimana?
tepuk dada tanya iman..semoga bermanfaat dan x lalai mengejar redha di sisiNya.


saya teringat satu perbualan, saya dgn anak buah saya. rasanya dah 2 tahun lebih..tp, saya masih ingat sbb saya rasa 'terkena'dgn apa yg budak seusia 4 tahun tu tanye..rase mcm ermmm T____T


kebiasaanya setiap hari sabtu, banyak rumah org kenduri..dan mak saya pun mmg biasanya gantung kuali je kalau hari sabtu ni..sbb dah mkn kat kenduri 2 3 tempat...tp, yg ruginya saya la..sbb x ikut pergi kenduri sekali..akhirnya mkn lah apa yg ada...


kebetulan masa tu, anak buah saya yg tinggal kat kampung ni ikut parents saya pergi kenduri...
tggu pumya tunggu..kot kot la ade berkat ke..jajan ke..hehe..sampailah zohor, pun x balek2 lg..mee maggi  la menjadi mangsa perutku..(jgn amalkan, x elok tuk kesihatan:P)


waktu nak solat, parents saya pun balek n anak buah saya pun terus hulurkan 2 bungkus nasi ayam..wah!!ada rezeki..kekeke..
apa nak citer ni???


dalam berpakaian bertelekung, saya pun menolak ajakn anak buah saya tuk terus makan nasi ayam dgn dia, sebab saya nak solat dulu..


tp..anak buah saya merajk dan paksa saya terus makan dgn dia. 


[Adek: anak buah saya]


adek:Acik!!!jom la mkn nasi ayam dulu dgn adek..seddaaap..adek da lapa ni..
saya:nntilah dulu..acik nak solat dulu..pastu kite mkn sama2 la eh..
adek:ala...mkn la dulu...
saya:adek..tggu la acik solat dulu..
adek:nnt2 kan bole...solat la lambat sikit..
saya: adek..kalau solat lambat, nnti Allah marah..adek tau kan Allah?(saya tau dia mmg tau, saje nak bertanya lg..hehe)
adek:marah????...ye ke...


tiba-tiba je dia diam..saya pun agak pelik..
x lama kemudian, dia tanya balek kat saya


adek:acik..mane ade..Allah x marah pun,,x de pape pun..sapa nak marah acik..adek x dgr pun Dia marah2...
saya:errrr....[apa aku nak jwb ni]


panjang lg sebenarnya..tp, saya cume nak nak highlightkan yg anak buah saya ckp tu...


alhamdulillah..anak buah saya sudah disekolahkan seawal usia 4 tahun..dgn didikan di PASTI, saya rasa perkara2 asas dalam Islam sudah disentuh.
tetapi anak2 kecil itu hanya 'belajar' semata-mata..mungkin mereka mengetahui apa yg dibelajar adlah kerana suruh dihafal oleh guru-gurunya..tp, mereka tidak faham apa sebenarnya yg mereka belajar...


bg saya, apa yg saya dpt dr perbualan itu, budak kecik hanya 'tahu' ALLAH itu Tuhannya..tetapi, budak kecik itu tidak 'kenal' sebenarnya siapa Tuhannya...


ermmm...tp adakah kita yg sudah 'besar' ini kenal 'betul2' siapa Tuhan kita sebenarnya????


a..ha...tanya kembali iman di hati.
cukup kenalkah aku akan MU YA ALLAH???
hampir 20 tahun aku hidup di duniaMU, tp..aku masih alpa dan lupe akan MU


mode:muhasabah

No comments: