Monday, February 14, 2011

Salam Maulud;-)



Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kepada Jibril ikut sama menyertainya. kemudian dipanggillah Jibril...
BAGINDA: jelaskan apa hak ku nanti di hadapan Allah?
JINRIL: pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu.


Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan
JIBRIL: engkau tidak senang mendengar khabar ini?
BAGINDA:khabarkan kepadaku bagaimana nasib UMATKU kelak?
JIBRIL: jangan khuatir wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku,"Ku haramkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya."


Perlahan-lahan ruh Rasulullah ditarik. nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang.
BAGINDA:N Jibril, betapa sakitnya sakaratulmaut ini.


Fatimah terpejam, Ali menunduk dan Jibril memalingkan muka.
BAGINDA: jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?
JIBRIL: siapakah yang sanggup melihat kekasih Allah direnggut ajal?


Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik kerana sakit yang tidak tertahan lagi.
BAGINDA: Ya Allah, dahsyat maut ini, TIMPAKAN SAJA MAUT INI KEPADAKU, JANGAN PADA UMATKU..


subhanallah..sayangnya Rasulullah pada kita..
Ya Allah, suburkanlah dalam hati kami rindu, kasih dan cinta kepada kekasihMu
berikan kekuatan pada kami untuk membuktikan rasa cinta dan kasih kepadanya dengan selalu mengingatinya, selalu membasahi bibir dengan berselawat kepadanya, selalu mencontohi akhlah budi pekertinya, dan sentiasa merdah kehidupan ini dengan berpaksikan Sunnah Al-Quran yang ditinggalkannya..ameen Ya Rabb... -WACANA UM.



Salam Maulidur Rasul..suburkann hatimu dengan rasa cinta kepada Allah dan Rasulullah...
betapa sayangnya Rasulullah pada umatnya sehinnga saat akhir nyawanya dicabut..Allahuakbar!!
tp, ingat kah kita pada Rasulullah?berapa kali kita berkesempatan berselawat kepadanya?


Firman Allah Taala bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kepada rasul (Rasulullah S.A.W) dan jaganlah kamu batalkan amal-amal kamu. (Surah Muhammad: Ayat 33)


Firman Allah Taala bermaksud: Dan apa jua perintah yang dibawa oleh rasul (Rasulullah S.A.W) kepada kamu maka terimalah serta amalkan dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. (Surah al-Hasyr: ayat 7).

Firman Allah Taala bermaksud: Katakanlah (Wahai Muhammad): Taatilah kamu kepada Allah dan rasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka) maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir. (Surah ali-Imran: ayat 32).



Dalam putaran cinta insani, terselit jiwa insan yang ingin berkasih keranaNya...tiada kata yang mampu diungkapkan, sungguh!pertemuan kau dan aku adala buktinya cintaNya mewarnai jiwa kita...dengan ukhwah inilah kau selalu mengajarku erti cinta kepadaNya malah kekasihnya, RASULULLAH S.A.W...
ALLAHUMMA SOLLI A'LA SAIDINA MUHAMMAD...-Haura' Maqsura..


Firman Allah Taala bermaksud: Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikkan) kepada Nabi (Muhammad S.A.W), wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya. (Surah al-Ahzab: ayat 56).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Orang yang bakhil ialah mereka yang disebut namaku akan tetapi ia tidak berselawat kepadaku. (Riwayat al-Baihaqi).


Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Sesiapa yang berselawat kepadaku sekali maka Allah akan selawat kepadanya sepuluh kali. (Riwayat Muslim).





jom berselawat:-)
salam maulud...:-)


semoga Allah redha.

No comments: