Saturday, December 4, 2010

habibi qalbi~

Srikandi Islam...Rabiatul Adawiyah....


Rabia' binti Isma al-Adawiyah tergolong dlm salah satu wanita sufi yg terkenal dlm sejarah islam
dilahirkan sekitar awal kurun kedua Hijrah berhampiran kota Basrah di Iraq
dilahirkan dlm sebuah keluarga yg miskin dan serba kekurangan
namun kaya dr segi peribadatan kpd Allah
ayahnya hanya bekerja sbgi pengangkut penumpang menyeberangi Sungai Dijlah dgn sampan

pd satu mlm, ayahnya bermimpi bertemu dgn Nabi Muhammad, dan Nabi pun berkata
"Anak perempuanmu yg baru lahir itu adalah seorang yang dikasihi Allah 
dan akn memimpin byk org islam ke arah jln yg benar.....

Doa Rabiatul Adawiyah...mari kita sama-sama hayati....

Apa saja yg Kau kurniakan kpd ku berkenaan dunia
berikanlah kpd mereka yg memburunya

dan apa saja kebaikan yg akan Kau kurniakan kpdku
berkenaan akhirat
berikanlah kpd hamba-Mu yg beriman
kerana aku hanya mahukan kasih-Mu Tuhan

wahai Allah
jika aku beribadah 
kerana syurga-Mu
jgnlah Engkau masukkan aku ke syurgaMu

andai aku beribadah 
kerana takutkan neraka-Mu
maka lemparkan aku ke nerakaMu

tetapi wahai Tuhanku..
jika aku beribadah
kerana inginkan keredhaan-Mu
maka jgnlah Kau mensia-siakan daku

Ya Allah, Ya Tuhanku, aku berlindung diri kpd Engkau dr segala yg ada yg boleh
memesongkan diri kpda-Mu
drpada segala pendinding yg boleh mendinding antara aku dgn Engkau

Tuhanku! tiadaku dgr suara binatang yg mengaum, 
tiada desiran pohon yg bergeser
tiada desiran air yg mengalir, tiada siulan burung yg menyanyi,
 tiada nikmatnya teduhan yg melindungi,
tiada tiupan angin yg nyaman, 
tiada dentuman guruh yg menakutkan melainkan aku dapati semua itu
menajdi bukti Keesaan-Mu dan menunjukkan tiada suatu yg menyamai-Mu

sekelian manusia telah tidur dan semua org telah lalai dgn asyik masyuknya
yang tinggak hanya Rabi'ah yg byk kesalah di hadapan-Mu
maka moga-moga Engkau berikan suatu pandangan kepadanya yang akan menahannya 
drpada tidur supaya dia dpt beribadah kepada Engkau....

wahai Tuhanku!
mlm yg akan pergi dan siang pula akan mengganti
wahai malangnya diri!
apakah Engkau akn menerima malamku ini supaya aku berasa bahagia ataupun Engkau akan menolaknya
maka aku diberikan takziah?
Demi Kemuliann-Mu
jadikanlah caraku ini kekal selama Engkau menghidupkan aku dan bantulah aku diatasnya
demi Kemuliaan-Mu itu, nescaya aku akan tetap tidak bergerak juga dari situ 
disebabkan hatiku sgt cinta kepada-Mu

perkahwinan itu mmg perlu bagi sesiapa yg mempunyai pilihan
adapun aku tiada pilihan untuk diriku
aku adalah milik Allah
dan dibawah perintah-Nya.
aku tidak mempunyai apa-apa pun

kekasihku tiada meyamai kekasih lain biar bagaimanapun,
tiada selain Dia di dlm hatiku mempunyai tempat manapun,
kekasihku ghaib drpd penglihatanku dan peribadiku sekalipun,
akan tetapi Dia tidak pernah ghaib di dlm hatiku walau sedetik pun

wahai Tuhanku!
apakah Engkau akan membakar dgn api hati yg mencintai-Mu
dan lisan yg menyebut nama-Mu
dan hamba yang takut kepada-Mu?

jika kau menyembah-Mu kerana takut kpd api neraka-Mu
maka bakarlah aku di dalamnya!
dan jika aku menyembah-Mu kerana tamak kpd syurga-Mu
maka haramkanlah aku daripadanya!
tetapi jika aku menyembah-Mu kerana kecintaanku kepada-Mu
maka berikanlah aku balasan yg besar
berilah aku melihat wajah-Mu yg Maha Besar dan Maha Mulia itu




"Apkah kamu megira  bahawa kamu akan masuk syurga padahal belum nyata bagi Allah
orang yang berjihad di agamu dan belum nyata bagi orang yg sabar...."
(ali-Imran:142)


bagaimana pula sdgn diri kita?
sungguh, kali pertama saya meniliti bait-bait doa
srikandi ini
sungguh kecil nya diri ini
begitu tinggi keperibadiannya
begitu tinggi kehambaanya
apalah yang ada dgn kita umat akhir zaman ini

Ya Allah
aku ini sudah banyak membuat dosa
aku ini sudah byk buat maksiat
aku ini selalu  lalai
aku ini selalu leka
aku ini selalu lupa akan-Mu

namun, di atas kasih sayang-Mu
Kau tetap limpahiku dgn pelbagai nikmat-Mu
sungguh
malunya aku kepada-Mu Ya Allah
malunya aku kepada pesuruh-Mu
malunya aku dgn umat-Mu yang lain...

Kau ampunilah segala dosa-dosaku
aku tidak layak untuk syurga-Mu
tp aku juga tidak sanggup keneraka-Mu
Kau ampunilah dosa-dosaku
Kau berilah hamba-Mu ini merasai nikmat cintanya kepadamu...
ampunilah dosaku
ampunilah dosaku
ampunilah dosaku....


from deep in my heart,
Teratak  Qalbi,
8.16a.m.,
semoga bermanfaat untuk diriku dan  sekalian.













No comments: